woensdag 8 december 2010

SEO : Hogere ranking door ontevreden klanten ?

De New York Times bracht eind november het verhaal van een opticien de klanten bedreigde en intimideerde om zo een hogere Google ranking te halen.

De New York Times vertelt het verhaal van een klant van de online brillenwinkel decormyeyes.com die online een brilmontuur en contactlenzen bestelt. Ze had de site gevonden via de zoekresultaten van Google, als nummer 1 zoekresultaat. De volgende werkdag werd ze gebeld door de winkeleigenaar die brutaal vertelt dat de contactlenzen niet beschikbaar zijn. Ze vraagt terugbetaling en de eigenaar wordt kwaad.

Slechte service
2 dagen later wordt het montuur geleverd, maar de klant merkt dat het om een vervalsing gaat. Ze merkt ook dat er meer aangerekend wordt dan afgesproken. Het verhaal escaleert waarbij het niet blijft bij schelden maar ook gaat naar bedreigingen, schriftvervalsing en stalking.

Strategie
De eigenaar bekent later dat hij opzettelijk klanten schoffeert, bedreigt en te veel aanrekent om online heel wat vermeldingen te krijgen met links naar zijn site. Hierdoor hoopt hij dat Google en andere zoekmachines zijn website een hogere ranking te geven. Het blijkt allemaal een onderdeel te zijn van zijn SEO marketing strategie. Op een blog schrijft hij later : “I never had the amount of traffic I have now since my 1st complaint. I am in heaven.”. Het blijkt dus te werken.

Google reageert
De reactie van Google kon niet lang uitblijven na de media storm in de US. Google bespreekt in zijn blogpost verschillende mogelijke oplossingen.
  • Manueel blokkeren van sites : Google probeert altijd een algemene oplossing te vinden via algoritmes.
  • Sentiment analyse : Dit zou een goede oplossing zijn voor online handelaars, maar zou nefast zijn voor de websites van bijv. politici die een controversieel standpunt hebben.
  • User ratings tonen : Hierbij zouden besprekingen en ratings van klanten getoond worden. Dit wordt intern bij Google nog bekeken.
Google zegt al een oplossing te hebben geïmplementeerd in de laatste dagen die al een impact heeft op honderden online handelaars van wie er extreem negatieve gebruikersinformatie is gepost.

Over deliver
Hoewel er altijd truuks zullen zijn om via achterpoortjes een hogere ranking te krijgen, speelt Google steeds sneller in op deze trends. Een betere manier om klanten aan te trekken is om een goede of beter dan verwachte service te leveren aan klanten. Zo krijg je positieve gebruikerservaringen die op lange termijn het beste resultaat geven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten