woensdag 17 november 2010

De zin van zoekmachine optimalisatie (SEO)

Je kan er niet omheen : zoekmachines, en Google specifiek, hebben een grote invloed op wat we zien op het web. Wat is nu de zin of onzin rond zoekmachine optimalisatie ?

Als u een nieuwe leverancier zoekt, dan is de kans groot dat u dat via een zoekmachine op het internet doet. Zoekmachines worden beter. Daarom vindt u meestal al bij de eerste 10 resultaten wat u zoekt. Google-gebruikers kijken meestal ook nooit verder dan de eerste 2 pagina’s met zoekresultaten. Daarom moet uw website zo goed mogelijk scoren. Op die manier kan uw investering in uw website echt renderen.

SEM : SEA en SEO

Search Engine Marketing (SEM) is het promoten van uw website via een zoekmachine. Dat kan op 2 manieren : via advertenties of via de zoekresultaten. Het plaatsen van advertenties (Search Engine Advertising - SEA) bij geschikte zoekwoorden. Dit vergt blijvend een investering. U bereikt hiermee meestal goede potentiele klanten aangezien ze op zoek zijn naar een gerelateerde dienst. Dit artikel gaat over Search Engine Optimalisatie, SEO, het optimaliseren van een website zodat die zo hoog mogelijk scoort in zoekmachines.

Keyword density en PageRank

Zoekmachines als Google hebben ongeveer 200 parameters waarop ze websites beoordelen, maar er zijn 2 belangrijke : keyword density en de PageRank. Keyword density is het aantal keer een zoekwoord voorkomt. Als op een tekst van 1000 woorden een woord 5 keer voorkomt, dan is de keyword density voor dat woord 0,5%. Hoe hoger de keyword density, hoe belangrijker de tekst zal scoren voor die zoekterm. Een optimale keyword density ligt tussen de 3 en 5%.
De tweede, belangrijke parameter is de PageRank. Die wordt bepaald aan de hand van het aantal keer gelinkt wordt naar een pagina. Per onderwerp wordt er een cijfer toegekend, genormaliseerd volgens het aantal keer er naar toe gelinkt wordt. De PageRank is een getal tussen 0 en 10. Een link vanop een pagina met een hoge PageRank heeft een grotere waarde.

Doe het zelf

U kan zelf ook al heel wat bereiken door zelf website pagina’s te gaan optimaliseren. Dit doet u door aan alle pagina’s één bepaalde zoekterm (één of meerdere woorden) toe te kennen. Voor die pagina gaat u met die zoekterm optimaliseren.
  • Titel : Zorg ervoor dat de zoekterm voorkomt in de pagina titel, liefst zoveel mogelijk vooraan in de titel. Je titel bevat best tussen de 20 en 40 karakters. De titel is ook zichtbaar op de paginaresultaten. Zorg ervoor dat die onderscheidend en aantrekkelijk is om op te klikken.
  • Meta-tags : Meta-tags worden minder belangrijk bij Google, maar vooral de description moet steeds ingevuld worden (ongeveer 140 karakters). De description wordt getoond op de resultatenpagina’s en bevat best een korte duidelijk boodschap met een call-to-action.
  • Linkstrategie : Zoek sites die naar uw site willen linken (externe link) en zorg ervoor dat vanop belangrijke pagina’s binnen uw website een link (interne link) met belangrijke keywoorden wordt gelegd. Zorg ook voor een sitemap.
  • HTML : Gebruik bij voorkeur de HTML-tags voor de opmaak. Google kan deze tags gebruiken om belangrijke tekst van de rest te onderscheiden. Zorg ervoor dat belangrijke zoektermen ook voorkomen in titels (<H1>-tag bijv.).
  • Geef titels, anchor teksten aan afbeeldingen en links. Hierdoor verhoogt u de keyword density op een eenvoudige manier, zonder dat u de leesbaarheid van uw teksten moet aanpassen.
Hou rekening met de bovenstaande tips, maar schrijf vooral uw teksten zodat die vlot leesbaar zijn voor uw (potentiële) klanten.

Long Tail

Naast alle technische tips is het zorgen voor veel, goede en up-2-date inhoud de belangrijkste tip. Zo krijgt u meer bezoekers via “the long tail”. Steeds meer wordt er gezocht op 3, 4 of meer zoektermen of in volzinnen. Als u heel wat verschillende website pagina’s maakt over onderwerpen die gerelateerd zijn aan uw business, dan krijgt u gegarandeerd ook heel wat bezoekers die complexe zoektermen ingeven.
Zorg ervoor dat u kwalitatieve en informatieve artikels brengt, dan wordt uw site automatisch aanzien als referentie binnen uw sektor en wordt er veel meer gelinkt naar uw website.

Tips

Doe je liever zelf niet te veel moeite, dan kan je SEO gaan uitbesteden aan een expert. Hou er echter rekening mee dat optimaliseren geen exacte wetenschap is. Hierdoor kan niemand je garanderen dat je bovenaan een zoekmotor komt. Hou bij de selectie van een partner rekening met de volgende criteria :
  • Betrouwbaar : Zorg ervoor dat u zich goed voelt bij het optimalisatie bedrijf. SEO is geen one-shot maar een blijvende inspanning. U zal een lange termijn relatie opbouwen.
  • Referenties : Zoek naar een partner die referenties heeft binnen de sektor waarin u actief bent. Het optimalisatie bedrijf moet een kennis hebben van uw vakgebied. Controleer ook die referenties !
  • Vindbaar : Is de partij waarmee u in zee gaat zelf vlot vindbaar via Google en andere zoekmotoren ?
  • Duidelijke strategie : Wat is de strategie die het bedrijf voorstelt ? Geloof niet in een snel resultaat, meestal wordt er dan met technieken gebruikt dit niet ethisch correct zijn.
  • Plan van aanpak : kijk na wat u krijgt en wat u zelf nog zal moeten doen. Gaat de partner enkel via technisch truukjes te werk of worden ook teksten herschreven ?
  • Garanties : Niemand kan een toppositie garanderen, maar u kan wel een formule afspreken waarbij u een deel van de factuur maar betaalt als een aantal topposities behaald worden.
  • Vraag een gratis analyse van uw website.
Verwacht niet dat u al binnen enkele weken of dagen een toppositie behaalt. Vaak duurt het maanden voor er enig resultaat boekt.

Lijst van zoekmachine marketing bedrijven (Via Google)

Risico

Optimalisatie van een website is echter niet zonder risico. Er bestaan truukjes waarmee je snel veel hoger scoort in zoekmotoren. Verborgen links, doorway pagina’s, redirects, linkfarms,.... zijn technische truukjes waarmee u zoekmachines om de tuin kan leiden. Het risico is echter dat uw website op een zwarte lijst terecht komt en dat alle pagina’s uit de resultatenlijst worden gehaald.

Conclusie

Zoekmachine optimalisatie is een relatief goedkope manier om meer bezoekers op uw website te krijgen (en dus meer zaken te doen via je website). U kan zelf heel wat acties ondernemen, maar als uw website de belangrijkste bron van inkomsten is, dan gaat u best ten rade bij een professional. Scheidt hierbij het koren van het kaf. Omdat dit een ontluikende business is, zijn er minder betrouwbare partijen actief. Verwacht de eerste resultaten op een termijn van 3 tot 6 maanden.



Tools



Terminologie
  • SEO – search engine optimalisatie : Het optimaliseren van een website voor zoekmachines, zodat de website zo hoog mogelijk komt op de resultatenpagina’s bij het zoeken.
  • SEA – search engine advertising : Het adverteren in zoekmachines, meestal gekoppeld aan de ingegeven zoekwoorden.
  • SEM – search engine marketing : Promoten van een website via zoekmachines. Search engine marketing bestaat uit een combinatie van SEO en SEA.
  • SERP – Search engine result pages : de pagina’s met zoekresultaten in zoekmachines.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten