donderdag 25 november 2010

Telefoneren via het internet - VoIP

De technologie voor Telefoneren over het internet, Voice over IP, bestaat intussen al een aantal jaren. Toch houden veel bedrijven vast aan hun klassieke telefonie. Lees meer over de voordelen en valkuilen van VoIP.

Eerst een stukje techniek. Traditionele telefonie werkt op basis van een directe verbinding (“circuit switched”) tussen de 2 partijen in gesprek. In de hoorn zit een microfoon die geluid omzet in electrische signalen. De luidspreker zet de electrische signalen weer om in geluid aan de andere kant. Door complexe schakelapparatuur in een telefooncentrale wordt er een verbinding tot stand gebracht en worden de electrische signalen doorgegeven tussen de 2 telefoontoestellen. Die verbinding blijft actief zolang het gesprek duurt en er kan op die lijn geen ander telefoongesprek lopen.

En bij Voice over IP ?


Bij Voice over IP (of kortweg VoIP) worden de electrische signalen eerst omgezet in digitale signalen. Die worden dat verpakt in kleine pakketjes informatie die verstuurd worden over het internet. Aan de andere kant worden die pakketjes verzameld en de informatie wordt gebruikt om terug het geluidssignaal van het gesprek samen te stellen. Er is geen rechtstreekse verbinding tussen de bellers.
Daarom wordt Voice over IP ook wel een pakket geschakelde dienst genoemd. Ieder pakketje wordt individueel verstuurd en kiest individueel zijn route tussen de zender en de ontvanger. Over dezelfde verbinding kunnen tegelijktijd meerdere gesprekken lopen en ander dataverkeer.

Internationale gesprekken


Omdat er bij VoIP geen lange verbinding tussen de 2 gesprekspartners, zijn er ook geen hoge kosten aan verbonden. De prijs van (internationale) telefoongesprekken is het belangrijkste voordeel van telefoneren over het internet. Zolang de beide gesprekspartners over het internet telefonen zijn er voor individuele gesprekken geen gesprekskosten. Dat kan voor heel wat bedrijven een hele besparing betekenen. Bovendien is de geluidskwaliteit voor langeafstandsgesprekken meestal superieur.

En zijn er geen nadelen ?


Helaas heeft ook Voice over IP nadelen. Het belangrijkste bezwaar is dat je moet beschikken over een internetverbinding met een voldoende vrije capaciteit. Is dat niet het geval, dan kunnen er stukken van het gesprek wegvallen en zal de geluidskwaliteit ondermaats zijn. Over een internetverbinding loopt meestal ook verkeer van zakelijke toepassingen, e-mail en gebruikers die op het net surfen. De vrije bandbreedte van de internetverbinding en dus de gesprekskwaliteit kan dus varieren.

Gesprekskwaliteit


Een oplossing hiervoor is Quality of Service of QoS. Hierbij wordt er aan het dataverkeer een prioriteit meegegeven. Zo kan u definiëren dat e-mail de laatste prioriteit krijgt, internet verkeer iets hoger en telefoongesprekken de hoogste prioriteit krijgen. Als er niet genoeg bandbreedte beschikbaar is voor alle toepassingen, dan wordt eerst het verkeer doorgelaten met de hoogste prioriteit. Niet alle netwerken en types van internetverbindingen ondersteunen Quality of Service.
Een eenvoudiger, maar duurdere oplossing is om een internetverbinding te reserveren voor het telefoonverkeer.

Geografisch nummer


Als u zowel wil bellen en gebeld worden door contacten vanuit het traditionele telefoonnetwerk dan heeft u een geografisch telefoonnummer nodig. Dit nummer is gekoppeld aan een land en een telefoonzone. Dit is nodig voor het bellen naar noodnummers. Een geografisch nummer kan u ook “neemenen”. Dit is nuttig dat iemand die van thuis uit werkt nog steeds op zijn zelfde zakelijke nummer bereikbaar is. Aan een geografisch telefoonnummer zijn maandelijkse abonnementskosten gekoppeld.
Zonder geografisch nummer kan u enkel gebeld worden vanuit het netwerk van de VoIP operator.

Telefoontoestellen


U kan telefoneren op 2 manieren : via uw computer of zonder computer. Aan de computer kan u een headset koppelen of een telefoontoestel met hoorn. In beide gevallen moet de computer aan staan als u wil bellen of bereikbaar zijn. Anders is het als u kiest voor een telefoontoestel dat rechtstreeks gekoppeld is aan het netwerk. Die toestellen zijn meestal iets duurder, zeker als u een toestel wenst met display en een uitgebreid klavier. U kan ook bestaande analoge telefoontoestellen hergebruiken als u gebruik maakt van een analoge telefonie adaptor (ATA). Er bestaan ook hybridetoestellen waarbij u zowel een netwerkverbinding kan maken als een klassieke telefonieverbinding.
Een laatste optie is het gebruiken van een toepassing (app) op een smartphone. Hiermee kan u ook mobiel telefonieren tegen voordelige tarieven. Let uiteraard wel op dat uw mobiel dataverkeer zal verhogen !

Skype voor zakelijk gebruik ?


Eén van de bekendste spelers in de internet telefonie wereld is Skype. Het belangrijkste voordeel is dat ze een uitgebreid netwerk hebben van gebruikers die u gratis kan bellen. Bovendien is de software heel gebruiksvriendelijk en moet u zelf geen apparatuur installeren (behalve ev. telefoons). Helaas is Skype een dienst op maat van particulieren en heeft u als bedrijf minder controle over uw telefonie. Bovendien zijn de tarieven die Skype hanteert vaak hoger dan wanneer u naar een SIP provider stapt voor een zakelijk tariefplan.
Welke andere mogelijkheden er zijn leest u in de onderstaande scenario’s.

Wanneer VoIPpen ?


Voice over IP is nuttig in de volgende scenario’s :
  • Uw telefooncentrale is aan vervanging toe.
  • U heeft (buitenlandse) vestigingen en er is tussen de vestigingen veel telefoonverkeer.
  • U medewerkers werken regelmatig van thuis uit.
  • U wil evolueren naar een unified communications platform.
  • U wil zelf geen telefooncentrale aankopen.

Scenario 1 : vervanging telefooncentrale


Als uw oude telefooncentrale aan vervanging toe is, dan kun u kiezen om opnieuw een traditionele telefooncentrale te plaatsen of u kan kiezen om een nieuwe, VoIP-centrale te installeren. Een VoIP telefooncentrale zal meestal goedkoper zijn en meer geavanceerde functies (conference calls, routing, overflows, queues,...) aanbieden. Een VoIP centrale is meestal niet meer dan een standaard server met software erop. U kan bestaande telefoons hergebruiken met een ATA-conversie, een adaptor dat analoge telefoonsignalen omvat naar digitale signalen. De bekabeling loopt vanaf dat moment over ethernet netwerk.
De telefooncentrale kan extern communiceren door middel van een traditionele telefoonlijn (BRA/PRA) of verder een SIP-provider. De gesprekken worden over het internet gestuurd. De SIP-provider zorgt voor een verbinding met het klassieke telefoonnetwerk. Via een SIP provider zal u doorgaans heel wat minder betalen voor uw telefoongesprekken dan via een traditionele telefoonlijn.

Scenario 2 : vestigingen koppelen


Als u u veel telefoonverkeer heeft tussen binnenlandse of buitenlandse vestigingen, dan kunt u heel wat besparen met VoIP. Er zijn 2 architecturen mogelijk : U zet één VoIP centrale in één vestiging op en verbindt vanuit de verschillende vestigingen naar die centrale of u zet per vestiging een centrale op en verbindt de vestigingen onderling.

Scenario 3 : thuiswerkers


Thuiswerkers kunnen via VoIP hun werk-telefoonnummer meenemen over het internet in te loggen op de telefooncentrale. Ze beschikken dan over hetzelfde telefoonnummer en meestal ook dezelfde functionaliteit. Bijkomende zien ze ook de beschikbaarheid van hun collega’s als ze gebruik maken van software op hun computer.

Scenario 4 : unified communications


De meeste VoIP telefooncentrales beschikken over Unified Communications functionaliteiten. Zo kunnen collega’s de beschikbaarheid (presence) van anderen bekijken of kunnen voicemails doorgestuurd worden naar de mailbox van de ontvanger. Veel VoIP centrales bieden ook software aan voor integratie in Outlook zodat u vanuit Outlook een telefoongesprek kan starten of een fax versturen.
Als u een Unified Communications strategie hanteert, dan kan u best kijken naar meer geavanceerde VoIP centrales die kunnen integreren met een e-mail server (bijv. MS Exchange) of met een UC server (bijv. MS Office Communications Server/Lync).

Scenario 5 : Niet investeren


Voor bedrijven die niet willen investeren in een telefooncentrale, kunnen ook kiezen voor een gehoste telefooncentrale. Binnen uw bedrijf heeft u dan enkel het netwerk en de telefoontoestellen nodig. De complexiteit van het opzetten van een telefooncentrale zit dan bij het hosting bedrijf. U betaalt één vaste abonnementsprijs per gebruiker. Meestal zitten hierin ook een aantal belminuten inbegrepen. Alle andere gesprekken worden op de maandelijkse factuur aangerekend.
Het voordeel tov. een klassieke telefoonlijn is dat u voor een lage prijs beschikt over geavanceerde functies die telefooncentrales bieden.

Conclusie


Hoewel telefonie over het internet een veel belovende technologie is, wordt het niet zo vaak gebruikt door een gebrek aan kennis en gebruiksvriendelijkheid. Voor hele kleine bedrijven of zelfstandige ondernemers is een traditionele telefoonlijn een interessante keuze omdat de meeste telecombedrijven vandaag een flat-fee abonnement aanbieden. Voor iets grotere bedrijven is een oordeelkundig gebruik van Voice over IP is de hierboven beschreven scenario’s nuttig om belangrijke besparingen op telefoongesprekken te realiseren.



Terminologie

  • VoIP – Voice over IP : telefoniesysteem waarbij het geluid digitaal wordt omgezet en over een datanetwerk wordt verstuurd.
  • SIP – Session Initiation Protocol : Signalisatie protocol voor het opzetten van spraak- en videotelefonie bovenop een datanetwerk op basis van het IP-protocol (bijv. het internet)
  • PRA - Primary Rate Access : Telefonie standaard voor 30 telefoonkanalen over een ISDN netwerk. Wordt ook wel PRI genoemd.
  • BRA – Basic Rate Access : Telefonie standaard voor één telefoonkanaal over een ISDN netwerk. Wordt ook wel BRI genoemd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten