woensdag 22 juni 2011

SharePoint 2010 : Welke webparts (webonderdelen) zijn beschikbaar ?

informatie delen met SharePoint
Out-of-the-box levert SharePoint Foundation 2010 veel functionaliteiten, zoals documentbibliotheken, gedeelde agenda’s, contactpersonenlijsten, search, webcontent management, digitale formulieren, workflow en nog veel meer. Dit artikel geeft een overzicht van de standaard webparts (webonderdelen) die beschikbaar zijn in SharePoint 2010.


Een webpart (webonderdeel) is een minitoepassing op een SharePoint pagina. Er bestaan standaard webonderdelen die meegeleverd worden binnen SharePoint. Ontwikkelaars kunnen op basis van ASP.Net technologie extra webonderdelen bouwen en er is een levendig ecosysteem van bedrijven die webonderdelen bouwen om de functionaliteit van SharePoint uit te breiden.
De volgende webparts zijn standaard beschikbaar binnen een SharePoint Site op basis van Windows SharePoint Foundation (WSF).

Samenwerken


  • Wiki : Een onderling verbonden set van makkelijk aanpasbare web pagina’s die zowel tekst, beelden en webparts kunnen bevatten.

Communicatie


  • Aankondigingen : De lijst met aankondigingen is de plek waar u belangrijke informatie voor uw hele team neerzet, zoals een aankondiging over een toekomstig symposium of een herinnering dat deelnemers aan de lunch van morgen zelf iets te eten moeten meenemen. De vijf meest recente aankondigingen in de lijst worden standaard op de introductiepagina weergegeven. U kunt bovendien op de kop van de lijst met aankondigingen klikken als u naar de volledige lijst met aankondigingen wilt gaan.
  • Contactpersonen : In de lijst met contactpersonen kan informatie over personen worden opgeslagen en gedeeld. U kunt deze lijst bijvoorbeeld gebruiken om de telefoonnummers thuis van de teamleden te delen of om klantgegevens op te slaan.
  • Discussieforum : Discussieborden voorzien in een forum waarin over onderwerpen kan worden gepraat die voor uw team interessant zijn. Zo kunt u een discussiebord maken waarin teamleden suggesties voor activiteiten kunnen doen.
  • Links : In de lijst met links (koppelingen) kunt u hyperlinks opnemen naar de favoriete webpagina's of sites van uw team, bijvoorbeeld de internetsite van uw organisatie. Wanneer u de site maakt, is deze lijst leeg.

Inhoud


  • Blog : Een site waarop een persoon of een team ideeën, opmerkingen en expertise kan plaatsen waar anderen commentaar op kunnen geven.
  • Documentenbibliotheek : Documentbibliotheken vormen een centrale plek waar de documenten van uw team kunnen worden opgeslagen en gedeeld. De site bevat een standaarddocumentbibliotheek met de naam Gedeelde documenten, waar u naartoe kunt gaan vanaf de balk Snelstarten op de introductiepagina. U kunt nog meer documentbibliotheken maken waarin u documenten voor een specifiek project kunt opslaan, of u kunt mappen in de documentbibliotheek Gedeelde documenten maken waarin u verschillende typen of categorieën documenten kunt onderbrengen.
  • Formulierenbibliotheek : Verzamel InfoPath formulieren in een formulierenbibliotheek.
  • Pagina : Voeg zelf eigen pagina’s met webonderdelen (webparts) toe zonder dat u technische kennis moet hebben in het maken van webpagina’s.
  • Afbeeldingenbibliotheek : Afbeeldingsbibliotheken vormen een centrale plek waar afbeeldingen kunnen worden opgeslagen en gedeeld. Het concept van een afbeeldingsbibliotheek is hetzelfde als van een documentbibliotheek, maar in een afbeeldingsbiblotheek kunt u de afbeeldingen op speciale manieren bekijken. Zo kunt u alleen miniaturen weergeven of alle afbeeldingen in een filmstrip weergeven.

Gegevens


  • Externe lijst : Verzamel en synchroniseer gegevens van externe gegevensbronnen in een externe lijst. (bijv. klantgegevens uit een ERP systeem)
  • Enquetes : Met enquêtes kunnen teamleden worden ondervraagd.

Tracking


  • Kalender : Maak een lijst met gebeurtenissen voor een op een kalender gebaseerde weergave met vergaderingen, deadlines en andere belangrijke gebeurtenissen. U kunt de gegevens ook synchroniseren met MS Outlook.
  • Contacten : Maak een lijst met contactpersonen wanneer u gegevens van teamgenoten, klanten of partners wil beheren. U kunt de gegevens ook synchroniseren met MS Outlook.
  • Issue tracking
  • Project taken : In de lijst met actie-items kunt u een reeks actie-items of problemen beheren en hieraan een status, prioriteit en einddatum toekennen.
  • Taken : In de lijst met taken kunt u teamtaken (werkitems die door uw team moeten worden voltooid) ordenen en hieraan een status, prioriteit en einddatum toekennen.

Lees meer


SharePoint 2010 : stroomlijn uw informatiebeheer

SharePoint 2010 : Welke templates zijn beschikbaar ?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten