maandag 30 mei 2011

Belgische KMO's verkopen nauwelijks op het internet

KMO's doen nauwelijks aan e-commerce
Hoewel 71% van de Belgische KMO's een website heeft, gebruikt slechts één derde die voor promotie van producten of voor verkoop.

De studie, uitgevoerd door de Boston Consultancy Groep in opdracht van Google, is het resultaat van gesprekken met 429 kleine bedrijven. Kmo’s vertegenwoordigen meer dan 50 procent van de Belgische bedrijfsomzet en stellen 69 procent van de Belgische werknemers in de privésector tewerk. Toch is slechts 71% daarvan slechts beperkt op het internet aanwezig met een website.

e-commerce


Slechts 31% van de Vlaamse KMO's gebruiken hun website voor promotie of verkoop van producten. Hiermee doen we het slechter dan Brusselse KMO's (40%) en Waalse KMO's (33%). Opmerkelijk is ook dat slechts bij 4% Twitter gebruikt wordt en 9% sociale media inzet voor bedrijfsdoeleinden. 5% van de KMO's zet een blog in om te communiceren met zijn klanten.

Slechts 400 euro bestedingen per jaar


In 2009 stond de interneteconomie in België slechts voor 2,5% van het Bruto Binnenlands Product. Vergelijken met onze buurlanden zijn we zeer traditioneel : Voor Nederland is dat 4,3%, In de UK zelfs 7,2%. Ook in de uitgaven per internetgebruiker liggen laag : 400 euro per jaar. Koplopers zijn de Denen met 1700 euro per jaar. Het meeste geld wordt uitgegeven in België aan reizen, entertainment en kledij en juwelen. Bedrijven uit de interneteconomie stellen 28.000 mensen te werk.

Succesvoller door internet


Veel kmo’s in België beseffen nog niet hoe het internet hen kan helpen. Zij die het potentieel wel benutten, zijn veel succesvoller. Ondernemingen die online goederen en diensten verkopen en promoten, groeide in de periode 2007-2010 ongeveer viermaal sneller: gemiddeld 3,7 procent tegenover 0,8 procent voor de bedrijven zonder website of met een site die weinig actief is. De online actieve kmo’s exporteren bovendien beduidend meer.

Glazen bol


Ook in de toekomst blijven we een achterblijver. In het meest optimistische scenario zal in 2015 4,6% van onze economie via het internet gerealiseerd worden. In absolute waarde is dat een stijging van 8,6 miljard euro naar meer dan 19 miljard euro.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten